Księgowość w sektorze MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa różnią się od dużych nie tylko ilością zatrudnionych osób, czy wielkością obrotów; ale także wieloma wewnętrznymi rozwiązaniami dotyczącymi na przykład zarządzania albo strategii działania na rynku. Często w swoim funkcjonowaniu napotykają na problemy, które obce są wielkim konsorcjom mającym duże wsparcie ze strony Państwa ze względu na generowane zyski i ilość miejsc pracy, jakie stwarzają. Jednak istnienie sektora MŚP i jego rozwój są bardzo istotne dla rozwoju gospodarki naszego kraju, dlatego, również dla małych i średnich przedsiębiorstw oferowana jest spora pomoc ze strony rządu. Sprawdźmy, co w praktyce oznacza termin MŚP i jakie konsekwencje w prowadzeniu księgowości wynikają z przynależności do tego sektora.


MŚP w teorii i w praktyce

Wyodrębnienie w polskim prawodawstwie terminu MŚP było jednym z wymogów unijnych, za którym poszły spore dotacje finansowe dla tego sektora. Struktura sektora MŚP w Polsce jest bardzo zróżnicowana. Należą do niego zarówno przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą jak i niewielkie firmy rodzinne. Do tego doliczyć trzeba spory udział spółek i konsorcjów o najróżniejszych formach prawnych. Główne kryteria przynależności do sektora MŚP to ilość pracowników (mniej niż 10 w mikroprzedsiębiorstwach, do maksymalnie 250 w średnich przedsiębiorstwach) oraz roczny obrót.

Ponieważ w gospodarce wolnorynkowej klasa średnia stanowi o rozwoju gospodarczym kraju, rządy państw starają się wspierać sektor MŚP. Właściciele niewielkich firm mogą zatem liczyć na szklenia i doradztwo na przykład z zakresu prowadzenia pełnej lub małej księgowości. Do ich dyspozycji oddaje się tak zwane inkubatory przedsiębiorczości, jak również szereg narzędzi pomocy finansowej, takich jak kredyty preferencyjne i fundusze unijne.

MŚP w księgowości

Małe i średnie przedsiębiorstwa, a zwłaszcza mikroprzedsiębiorstwa nie mają możliwości, by pozwolić sobie na stworzenie odrębnego działu księgowości w swoich strukturach. Dlatego często korzystają z usług księgowych firm zewnętrznych. Wybierając biuro księgowe do prowadzenia księgowości przedsiębiorcy ustalają zakres usług księgowych, jakie będą niezbędne przy prowadzeniu ich typu działalności gospodarczej. Mogą to być między innymi:

  • prowadzenie ksiąg rachunkowych w ramach tak zwanej małej księgowości lub pełnej księgowości,
  • sporządzanie deklaracji CIT VAT PIT INTRASTAT,
  • sprawozdania finansowe i raporty,
  • konsultacje księgowe.

W zależności od ilości dokumentów, jakie będą generowane w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej oraz od liczby niezbędnych formalności z tytułu obowiązujących przepisów księgowych zostanie ustalone wynagrodzenie dla biura księgowego. Przedsiębiorcy w sektorze MŚP najczęściej porównują ceny i warunki w kilku biurach księgowych, jak również szukają rekomendacji zanim zdecydują się na stałą współpracę z jednym z nich.

Artykuł powstał we współpracy z http://www.polfinans.pl.



O projekcie

Zysker to zestaw narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji inwestycyjnych.

Oblicz, w jaki sposób najlepiej oszczędzać i inwestować swoje pieniądze. Mieszkanie, lokata, czy forex? Sprawdź, gdzie osiągniesz największy zwrot z inwestycji.

Ta strona korzysta z plików cookies.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zbierania danych analitycznych (analizowania ruchu na stronie) oraz profilowania reklam przez naszych partnerów. Szczegóły znajdziesz w naszej polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, zablokuj pliki cookies w przeglądarce.

Zamknij