Kredyt hipoteczny przy działalności gospodarczej

Własne cztery kąty to marzenia, a wręcz cel życiowy wielu z nas. Jednak ceny nieruchomości są zatrważające i znacząco przekraczają budżet statystycznego młodego człowieka. Jeżeli więc pragniemy zamieszkać „na swoim”, bardzo często niezbędna okaże się pomoc banku – mowa oczywiście o kredycie hipotecznym. Trzeba jednak pamiętać, że jest to zobowiązanie finansowe na długie lata, tak więc decyzja o podjęciu go powinna być dobrze przemyślana.


Kredyty hipoteczne są usługą finansową, która ma dać nam możliwość kupna własnego mieszkania – co jak już wspominaliśmy nie jest zadaniem najprostszym. Jak się jednak okazuje, skomplikowane może być już samo uzyskanie takiego kredytu – trzeba liczyć się z wielokrotnymi wizytami w placówce banku i zmierzyć się z górą formalności i wymagań.

Od czego zależy to czy otrzymamy kredyt?

Na pierwszym miejscu zawsze stawiana jest tzw. zdolność kredytowa, która określa (przynajmniej w oczach banku) naszą finansową wiarygodność. Na zdolność kredytową składa się wiele czynników takich jak nasze dochody, ich źródło, koszty utrzymania, poprzednie zobowiązanie i wiele innych.

Niestety każdy bank ma własne sposoby na sprawdzanie wspomnianej wiarygodności, dlatego trzeba liczyć się z tym, że w różnych bankach możemy otrzymać różne oferty kredytowe (sprawdź oferty kredytów hipotecznych). Dlatego zanim zaciągniecie kredyt hipoteczny, warto będzie odwiedzić co najmniej kilka różnych placówek, by znaleźć tę, która udzieli nam najtańszego i najkorzystniejszego dla nas kredytu.

A co z formalnościami?

To, jakie dokumenty będziemy musieli dostarczyć by otrzymać kredyt, w największej mierze uzależnione jest od tego w jaki sposób zarabiamy pieniądze – mówiąc wprost, jakie jest źródło naszego zatrudnienia.

Oczywiście najkorzystniejsze będzie zatrudnienie na etat, jednak na przyznanie kredytu hipotecznego szanse ma każdy – niezależnie od źródła dochodów. Ewentualne różnice można odczuć w oprocentowaniu kredytu oraz komplecie dokumentów jakie będziemy musieli dostarczyć.

W każdym przypadku niezbędne formalności możemy podzielić na dwie najważniejsze grupy, będą to dokumenty:

  • osobowe,
  • zarobkowe.

Zaczynając od początku, dokumenty osobowe, to oczywiście te, które mają potwierdzić naszą tożsamość. W ich zakres będzie wchodził:

  • dowód osobisty,
  • dodatkowy dokument potwierdzający tożsamość (paszport lub prawo jazdy),
  • jeżeli pozostajecie w związku małżeńskim z zawartą intercyzą, niezbędny będzie odpis notarialny takiego dokumentu,
  • osoby pozostające w separacji lub po rozwodzie będą musiały przedłożyć oświadczenia sądu dotyczące tych kwestii.

Jeżeli prowadzicie własną działalność gospodarczą, niezbędne okażą się takie dokumenty jak:

  • decyzję o nadaniu numerów NIP i REGON,
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji,
  • deklarację PIT-36 za ostatni rok
  • zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami w ZUS  i US,
  • wydruk z księgi przychodów i rozchodów.


O projekcie

Zysker to zestaw narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji inwestycyjnych.

Oblicz, w jaki sposób najlepiej oszczędzać i inwestować swoje pieniądze. Mieszkanie, lokata, czy forex? Sprawdź, gdzie osiągniesz największy zwrot z inwestycji.

Dowiedz się więcej