Profil idealnego Klienta z punktu widzenia firmy pożyczkowej

Coraz większe zainteresowanie pożyczkami pozabankowymi sprawia, że znacznie trudniej jest „załapać się” na dobrą ofertę pożyczkową. Jest to w głównej mierze spowodowane tym, że firmy pożyczkowe zaczynają „przebierać” wśród swoich Klientów szukając takich, którzy zapewnią im możliwie najpewniejszy i najbardziej stabilny zysk. W poniższym artykule znajdą Państwo kilka porad na temat tego, jak stać się – z punktu widzenia firmy pożyczkowej – idealnym Klientem. Dzięki poniższym poradom, zaciągnięcie pożyczki bądź chwilówki będzie o wiele łatwiejsze.


Oszacuj swoją zdolność kredytową!

Zanim zgłosisz się do pierwszej, lepszej firmy pożyczkowej, najpierw oszacuj, czy jesteś w stanie unieść ciężar, jakim niewątpliwie jest rata pożyczki. Pamiętaj, że firmy pożyczkowe stosują różne standardy służące do obliczania zdolności kredytowej. Dlatego też nie powinno Cię dziwić, że w jednej firmie dostałeś decyzję odmowną a w drugiej – pozytywną.

Co jest najważniejsze z punktu widzenia firmy pożyczkowej? Możesz się uspokoić – na pewno nie chodzi o wysokość dochodu. Znacznie bardziej istotną informacją jest to, czy wspomniany dochód otrzymujesz często i na podstawie jakiej umowy Ci się on należy. Jak łatwo przewidzieć, firmę pożyczkową znacznie bardziej będą interesować Ci klienci, którzy są zatrudnieni na umowę o pracę na czas nieokreślony.

Dla firmy pożyczkowej ważne jest również to, czy masz jakieś zobowiązania, których wcześniej nie spłaciłeś. Jeśli ich nie masz, to Twoje szanse gwałtownie wzrastają. Istotne będą też Twoje miesięczne opłaty, a więc koszty mediów, opłacanej telewizji, Internetu itd. Jednym słowem – wszystkie płacone i niezapłacone zobowiązania.

Czy wiesz, że sam możesz oszacować swoją zdolność kredytową?

Weź pod uwagę różnicę pomiędzy Twoimi miesięcznymi przychodami a wydatkami, jakie z różnych względów ponosisz i porównaj ją z wysokością spłacanej raty. Uwzględnij również to, jak duża jest Twoja rodzina, ile osób pracuje itd. Jeśli uda Ci się prawidłowo oszacować wysokość maksymalnego, miesięcznego obciążenia, możesz mieć pewność, że Twój wniosek o pożyczkę przejdzie pozytywnie.

Sprawdź, czy nie znajdujesz się na liście dłużników

Przed złożeniem wniosku warto sprawdzić, czy znajdujemy się na listach dłużników. Nie zapominajmy, że firma pożyczkowa sprawdzi, czy nie widniejemy na jednej z tych list. Brak obecności na liście dłużników znacznie zwiększa szanse na pozytywne przejście procesu wnioskowania o pożyczkę. Poniżej przedstawimy sposoby na sprawdzenie, czy nie znajdujemy się w jednej z konkretnych baz dłużników.

Jak sprawdzić, czy nie figurujemy w bazie KRD?

Jedną z największych baz danych, jeśli chodzi o rejestr dłużników jest z pewnością KRD. Krajowy Rejestr Długów – bo o nim mowa – jest systemem, z którego dość łatwo można zaczerpnąć interesujące nas informacje. Jak to zrobić? Bardzo prosto! Wystarczy, że wejdziemy na stronę KRD, zarejestrujemy się, potwierdzimy naszą tożsamość za pomocą skanu dowodu osobistego i poprosimy o przesłanie dokładnego raportu na nasz temat. Znajdować się w nim będą wszystkie informacje na temat niespłaconych przez nas zobowiązań, co bardzo przyda się w kontekście oceny naszej zdolności i wiarygodności kredytowej.

Jak sprawdzić, czy nie figurujemy w bazie BIG INFOMONITOR?

BIG INFOMONITOR jest bazą danych przeznaczoną w zasadzie dla pożyczkodawców. Pomaga ona im w ocenie wiarygodności kredytowej swoich potencjalnych Klientów. Co więcej – znacznie ułatwia ona decyzję o tym, czy warto z daną osobą podjąć jakąkolwiek współpracę. Dane znajdujące się w tym rejestrze również mają postać harmonogramu. Oznacza to, że podmioty korzystające z bazy danych wiedzą, kiedy ich potencjalny Klient stracił wiarygodność kredytową.

Jak skorzystać z danych zawartych w BIG INFOMONITOR? Cała procedura przypomina tą, jaką musimy przejść w systemie KRD. Wchodzimy więc na stronę, rejestrujemy się, podajemy swoje dane osobowe a następnie generujemy raport dotyczący naszych zadłużeń. Niestety w przypadku tej bazy danych nie możemy generować dowolnej liczby raportów. Darmowe zestawienia możemy pobierać wyłącznie raz na 6 miesięcy. Jeśli zależy nam na częstszych raportach, musimy po prostu zapłacić.

Jak sprawdzić, czy nie figurujemy w systemie ERIF?

Podobnie jak poprzednie systemy, również i ERIF został przygotowany specjalnie po to, by zebrać dane na temat wszystkich dłużników. Pobranie informacji wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku poprzednich baz danych. Niemniej, również i tutaj pobranie informacji z systemu nie jest możliwe nieograniczoną ilość razy. Generowanie raportu w ERIF-ie może odbywać się co kilka miesięcy.

Jak wygląda zbieranie informacji za pośrednictwem tego systemu? Podobnie jak w przypadku pozostałych. Wchodzimy więc na stronę, rejestrujemy się a następnie pobieramy interesujące nas informacje.

Sprawdź najbardziej atrakcyjne pożyczki bez sprawdzania baz dłużników na Procredit.pl

Jak sprawić, by wyglądać korzystnie w oczach firmy pożyczkowej?

W pełni świadome zaciąganie zobowiązania pożyczkowego nie ogranicza się wyłącznie do pobrania informacji z systemów zajmujących się ewidencją dłużników. Wręcz przeciwnie – sprawdzenie swojej zdolności kredytowej to dopiero początek budowania trwalej relacji z pożyczkodawcą. Żeby ta relacja była pełna zaufania, konieczne jest umiejętne i świadome podejście do spłaty zobowiązania.

Uczciwy i godny zaufania Klient to przede wszystkim:

  • Osoba, która umiejętnie ocenia swoje możliwości finansowe. Nie zaciąga ona zbyt dużych i kosztownych pożyczek, które mogłyby doprowadzić ją na skraj bankructwa. Tym samym w oczach pożyczkodawcy staje się ona osobą wiarygodną, która wie czego chce i która wie, jakie są jej możliwości.
  • Osoba, która terminowo realizuje swoje płatności. Terminowość to chyba najważniejsza zaleta, jakiej w Klientach firm pożyczkowych doceniają pożyczkodawcy. Cecha ta nie jest jedynie „pójściem na rękę” w jedną stronę. Wręcz przeciwnie – terminowy Klient jest doceniony przez firmę pożyczkową, która w jego przypadku może nawet nie zdecydować się na sprawdzenie jego zdolności kredytowej w BIK.
  • Osoba, która z powodzeniem buduje swoją historię kredytową. Pozytywna historia kredytowa to podstawa, jeśli chodzi o zaufanie u pożyczkodawcy. Przedkłada się ona na znacznie korzystniejsze warunki przy następnej pożyczce i na zwiększoną zdolność kredytową (nawet przy tak samo wysokich przychodach).
  • Osoba, która w razie sytuacji „awaryjnych” informuje o nich pożyczkodawcę. Takie podejście jest szczególnie ważne. Zwłaszcza, że każdemu z nas mogą takie sytuacje się zdarzyć. Warto tu podkreślić, że firma pożyczkowa nie jest podmiotem, który za wszelką cenę zabiera ostatnie pieniądze swoim Klientom. Jeśli chcesz być uczciwym Klientem i wiesz, że w danym dniu nie będziesz mógł spłacić pożyczki, poinformuj o tym swojego pożyczkodawcę. Informacja ta nie będzie wiązać się z jakimikolwiek kosztami (a nawet jeśli będzie, to będą to koszty minimalne). O wiele kosztowniejsze jest wysyłanie do Klienta monitów powiadamiających o konieczności spłaty zobowiązania. Zwłaszcza dla Klienta…
  • Osoba, która jest zadowolona z usług i chętnie wraca do pożyczkodawcy. Dla takich osób, zawsze można przygotować o wiele korzystniejszą ofertę. Zwłaszcza, jeśli ich historia kredytowa nie zawiera w sobie żadnych niespłaconych zobowiązań i opóźnień w terminie płatności.
  • Osoba, która wie na co pożycza. Nie ma co ukrywać – dzisiejsza oferta firm pożyczkowych (często obejmująca pożyczki przez Internet) to łatwy dostęp do dużej ilości gotówki. Taka „szybka forsa” może być ogromną pokusą. Dlatego firmy pożyczkowe cenią sobie te osoby, które pożyczają mądrze i na jasno określone cele. Bezmyślne pożyczanie dużych sum pieniędzy na zasadzie, że „jakoś się uda”, nie jest mądrym posunięciem i – co ważne – jest ryzykowne zarówno dla samego pożyczkodawcy, jak i pożyczkobiorcy.

Z pewnością nie wzbudzi zaufania pożyczkodawcy Klient, który:

  • Nieumiejętnie (bądź w ogóle) nie czyta umów pożyczkowych. Owszem, w przypadku niektórych pożyczek (na przykład tych dostępnych przez Internet), nie możliwe sprawdzenie czy Klient dokładnie zapoznał się z treścią umowy. Mimo to brak umiejętności czytania ze zrozumieniem jest tą cechą, którą u Klientów pożyczkodawcy nie lubią najbardziej. Zwłaszcza, że jest ona źródłem problemów zarówno u firm pożyczkowych, jak i pożyczkobiorców.
  • Jedną pożyczkę spłaca drugą pożyczką – takie zachowanie, zarówno z punktu widzenia Klienta jak i pożyczkodawcy jest całkowicie karygodne. Klient, który traktuje nowe pożyczki jako metodę spłaty tych poprzednich, z biegiem czasu straci jakąkolwiek płynność finansową. Myślenie, że „jakoś się uda” nie jest tu w ogóle na miejscu. Zwłaszcza, że zachowanie to jest dążeniem do całkowitej niewypłacalności i bankructwa.
  • Pożycza zbyt dużo… Owszem, przeanalizowanie zapotrzebowania Klienta na gotówkę nie jest w ogóle możliwe. Niemniej zdarzają się sytuacje, w których Klient decyduje się na zbyt dużą pożyczkę. Efekt? Raty pożyczki zaczynają go coraz bardziej przygniatać a karne odsetki dobijają wręcz jego możliwości finansowe. Owszem, z punktu widzenia pożyczkodawcy duże kwoty są bardziej opłacalne, ale… nie możemy zapomnieć o tym, że ich udzielanie będzie wiązało się z jeszcze większym ryzykiem finansowym.
  • Zaczyna coraz bardziej opóźniać się ze spłatą poszczególnych rat pożyczki. Takie zachowanie oznacza, że możliwości finansowe Klienta są coraz mniejsze. W efekcie może się okazać, że za jakiś czas nie będzie on w stanie na bieżąco spłacać swoich zobowiązań, czyli mówiąc inaczej – straci swoją płynność finansową.
  • Nie potrafi skutecznie chronić swoich danych osobowych. Oczywiście pożyczkodawca nie może do końca zweryfikować, czy dana osoba skutecznie zabezpiecza swoje dane. Jeśli jednak wniosek o pożyczkę jest składany np. w kafejkach internetowych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że te dane zostaną wykradzione. Jak wiadomo, sytuacja ta będzie bardzo nieprzyjemna zarówno dla samego Klienta, jak i dla jego pożyczkodawcy.

Podsumowanie

Czy zatem istnieje profil idealnego pożyczkobiorcy? Być może i nie. Jednak nie oznacza to, że z punktu widzenia pożyczkodawców przynajmniej część tych cech byłaby bardzo mile widziana u Klientów. Nie ma co ukrywać – to pożyczkodawca ryzykuje tu najwięcej. On niejako „inwestuje” w swojego Klienta, oczekując spłaty kwoty pożyczki, powiększonej o dodatkowe należności. Nic więc dziwnego, że pożyczkodawcy coraz częściej zaczynają „przebierać” wśród Klientów, szukając takich, dzięki którym ich zysk będzie możliwie najwyższy i oczywiście pewny. Nie ukrywajmy – firmy pożyczkowe nie muszą działać tak płynnie, jak robią to banki. Nie muszą one rezerwować kapitału, który miałby zabezpieczać ewentualną płynność finansową podmiotu udzielającego pożyczki.

Jeśli więc nie uzyskaliśmy dostępu do wymarzonej pożyczki, nie oznacza to wcale, że jesteśmy gorsi. Może w ten sposób firma pożyczkowa zabezpieczyła nas, przed negatywnymi skutkami pogrążenia się na finansowej mieliźnie. W takiej sytuacji, może warto poszukać dodatkowych pieniędzy gdzieś indziej – po prostu oszczędzając konkretne kwoty i tworząc jednocześnie poduszkę finansową.


artykuł zewnętrzny

O projekcie

Zysker to zestaw narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji inwestycyjnych.

Oblicz, w jaki sposób najlepiej oszczędzać i inwestować swoje pieniądze. Mieszkanie, lokata, czy forex? Sprawdź, gdzie osiągniesz największy zwrot z inwestycji.

Dowiedz się więcej